Crosstraining

Crosstraining is het combineren van verschillende trainingsvormen. Het is geen martial arts maar absoluut wel een training voor warriors!

CrossTraining is een manier van trainen die disciplines als gewichtstraining en cardio- of conditietraining samenbrengt in één les.

Gespierd, slank en een puike conditie
De drie belangrijkste doelen waarvoor mensen naar het fitnesscentrum gaan zijn: meer spiermassa, lager lichaamsvetpercentage en een betere conditie. Een begrijpelijk en loffelijk streven, ware het niet dat hier sprake is van drie wensen die elk heel verschillende manieren van aanpak behoeven.

Voor meer spiermassa moeten we bij pittige gewichtstraining zijn, voor een lager lichaamsvetpercentage kunnen we naast een dieet zowel bij gewichtstraining als cardio training terecht en voor meer conditie moet de nadruk gelegd worden op cardio training en andere vormen van training die de conditie bevorderen.

De fitnesser die alle drie wensen wil vervullen, moet wel beseffen, dat de wet van de sportspecificiteit zegt dat je niet tegelijkertijd het optimale kunt halen uit heel verschillende trainingsvormen.

Pure opbouw van spiermassa, zoals bij bodybuilding, gaat slecht samen met optimale duurtrainingsresultaten. En voor de opbouw van flink wat spiermassa is een calorisch beperkt dieet niet echt ideaal.

Gelukkig hoeft de recreatieve fitnesser zich niet als een wedstrijdsporter te specialiseren, en daardoor kan hij/zij het zich veroorloven heel verschillende trainingsdoelen te combineren. Kortom, crosstraining is eigenlijk een natuurlijke keuze voor de fitnesser.

Maximaal variëren
Gedurende deze CrossTraining worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd. De filosofie achter CrossTraining is om niet te specialiseren in één specifiek sportonderdeel omdat dit tot een eenzijdige fysieke ontwikkeling zou leiden.

Trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte om de bewegingen te leren en een intensief gedeelte. Gedurende de training wordt er gebruikgemaakt van allerlei trainingstools zoals: dumbells, barbells, zandzakken, kettlebells, touwen, pull up bars etc.

De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke lichaamsbewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen. Jij doet alleen de oefeningen die jij verantwoord kan uitvoeren, veiligheid blijft altijd voorop staan.

Fit worden, fit blijven, fit zijn
Het doel van CrossTraining is om ongeacht leeftijd, beroep of fysieke gesteldheid, zo snel mogelijk fit te worden. De training is voor iedere gezonde man en vrouw goed te volgen, maar natuurlijk ga je behoorlijk zweten, gaat je hartslag omhoog en krijg je er spierpijn van… Je beloning is een heerlijk gevoel na afloop en een fit en gezond lichaam!

Meld je aan voor een gratis proefles!